Έρευνα - Η μουσική στον χώρο εργασίας επηρεάζει τη συμπεριφορά και την παραγωγικότητα

-
Η μουσική μάς βοηθάει να συγκεντρωθούμε, μας ωθεί να κινητοποιηθούμε, μας γεννά συναισθήματα, καμιά φορά όμως μπορεί και να μας αποσυντονίσει. Οι ερευνητές ανέλυσαν πώς επιδρά την ώρα της εργασίας στους υπαλλήλους και κατά πόσο η επιλογή της από τους ίδιους θα συνέβαλλε στην καλύτερη απόδοση τους στα καθήκοντά τους.
Η μουσική που παίζει σε μία καφετέρια μπορεί να είναι ιδανική αν πάμε εκεί ως πελάτες, μπορεί να μας κάνει χτυπήσουμε ρυθμικά το πόδι μας, εάν είναι δυναμική ή να νιώσουμε πιο χαλαροί, αν είναι ήρεμη, όμως τι γίνεται με τους σερβιτόρους; Οι εργαζόμενοι σε έναν χώρο εργασίας, όπου παίζεται διαρκώς μουσική, επηρεάζονται διαφορετικά από αυτή από ό,τι οι πελάτες.Ενδεχομένως να είναι αρκετά ενοχλητικό για έναν υπάλληλο να ακούει σε επανάληψη την ίδια playlist όλη μέρα, μέχρι να τελειώσει τη βάρδιά του. Ίσως, μάλιστα αυτή η ενόχληση που αισθάνεται να τον κάνει νευρικό ή να τον αποσυντονίζει από τη δουλειά του. Γενικότερα, η συμπεριφορά του μπορεί να επηρεαστεί, όταν η μουσική δεν του αρέσει ή την ακούει συνεχόμενα.
Αυτό έρχεται να επιβεβαιώσει και νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Applied Psychology. Σύμφωνα με την εν λόγω έρευνα, λοιπόν, η μουσική στον χώρο εργασίας έχει αντίκτυπο στην ηθική και τη συμπεριφορά των υπαλλήλων, κάτι που σε δεύτερο χρόνο ενδέχεται ακόμη και να ζημιώσει τους εργοδότες.Για παράδειγμα, ένα πολυκατάστημα μπορεί να έχει διαλέξει για μουσική υπόκρουση, τραγούδια γρήγορα και δυναμικά, που ενισχύουν τον ενθουσιασμό των πελατών, όμως ο ταμίας μπορεί να χρειάζεται ήρεμη και γαλήνια μουσική για να παραμείνει υπομονετικός κατά τη διάρκεια της έντονης κίνησης.
Αντίστροφα, θα μπορούσε ένας εργαζόμενος στην αποθήκη που προσπαθεί να μείνει κινητοποιημένος κατά τη διάρκεια επαναλαμβανόμενων εργασιών, να επωφελείται από τη δυναμική μουσική.
Αντ’ αυτού, όμως, μπορεί να υποχρεούται να ακούει αργά και χαλαρωτικά κομμάτια που έχουν στόχο να κάνουν τους πελάτες να παραμείνουν περισσότερο στο κατάστημα.
Η μουσική επηρεάζει τα συναισθήματά μας
Η ομάδα των ερευνητών πραγματοποίησε δύο διαφορετικές μελέτες. Αρχικά, διεξήγαγαν ένα πείραμα στο διαδίκτυο με 166 εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης, αναθέτοντάς τους να ακούσουν διαφορετικούς τύπους μουσικής ενώ εκτελούσαν διάφορες εργασίες.Στη συνέχεια, παρακολούθησαν 68 εργαζόμενους σε καταστήματα για τρεις εβδομάδες, συλλέγοντας δεδομένα πολλές φορές την ημέρα για το τι μουσική χρειαζόταν ο κάθε εργαζόμενος, τι μουσική παιζόταν στην πραγματικότητα, πώς ένιωθαν οι υπάλληλοι μέσα στη μέρα και πώς συμπεριφέρονταν. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα θετικά συναισθήματα των εργαζομένων που δεν ακούνε αυτό που χρειάζονται μειώνονται, καθώς και ότι αυτοί βιώνουν μεγαλύτερη πνευματική κόπωση.